Testen is altijd leerzaam!

Testen is altijd leerzaam!

30 September 2015,   By ,   0 Comments

Een proeverij, consumententest, doelgroeponderzoek noem het zoals je wilt. Het is enorm inspirerend en kennisverrijkend. Ook al is de N slechts 7.

Waarom zou je het doen?

Wat we zien is dat veel biermerken smaak communiceren zonder daar daadwerkelijk invulling aan te geven. De brouwers van De 7 Deugden zijn juist meesters in het toevoegen van expliciete smaak. Kruidnagel, citrus, koffie, ze voegen een toon toe aan het bier. Mooier nog, het geeft, anders dan bij andere pilsen en speciaalbieren, verdieping.

Voor brouwerij De 7 Deugden wilden we weten of een campagne, waarbij we insteken op smaak geen averechts effect heeft bij bierdrinkers. Het zou killing zijn, wanneer je kracht je publiek afschrikt. Achterliggend wilden we natuurlijk ook weten of educatie, de manier van proeven positief veranderd?

Is wat je doet waardevol?

Na 2 uit elkaar liggende varianten geproefd te hebben, presenteerden we de campagnebeelden en teksten. Daarna proefden we opnieuw, zonder dat de deelnemers het wisten, dezelfde bieren. Iedere ronde kregen we de ingevulde smaak, geur en kleurcirkels terug. Zo konden we de resultaten van iedere ronde tegen elkaar afzetten.

Laf van ons natuurlijk om de deelnemers zo te testen. Het doel heiligt de middelen. En ja hoor, de 2e ronde leverden ons meer gedetailleerde informatie terug. Zowel inhoudelijk als in getal.

Smaak werkt.

Wij hebben bevestigd gekregen dat we kunnen inzetten op smaak en dat we hiermee dichter bij de voorkeuren van onze doelgroep kunnen komen. Strategisch zullen we onze boodschappen over meerdere media uitspreiden en houden we een ernstige vinger aan de pols. N =7

p.s. ‘Ik zie een veld met Zonnebloemen’. De poëtische geur en smaakvariant van deelneemster Lisa…